A mitjans del 2007, la Comissió Europea va obrir una consulta pública sobre problemàtiques i estratègies possibles per millorar les escoles del segle XXI. Hi vaig fer referència en aquest blog el març de 2008, en una nota sobre la dimensió local de la reforma educativa a Catalunya.
Fa poc la Comissió ha publicat els resultats d'aquell procés. Sense entrar en el fons de la consulta, m'ha interessat analitzar quantes contribucions s'han enviat procedents dels diferents Estats membres. Bàsicament, quantes organitzacions pedagògiques o socials, o quants professionals individuals. Els Estats gairebé no hi han contribuït, perquè ja estan implicats en el procés europeu global de cooperació i de coordinació en aquest àmbit.
Fa poc la Comissió ha publicat els resultats d'aquell procés. Sense entrar en el fons de la consulta, m'ha interessat analitzar quantes contribucions s'han enviat procedents dels diferents Estats membres. Bàsicament, quantes organitzacions pedagògiques o socials, o quants professionals individuals. Els Estats gairebé no hi han contribuït, perquè ja estan implicats en el procés europeu global de cooperació i de coordinació en aquest àmbit.
A Catalunya, precisament, després de signar el Pacte Nacional per a l’Educació (març de 2006), es preparaven en aquells dies les Bases per a la Llei d’Educació de Catalunya, una llei de país, que varen ser presentades el gener de 2008, just quan es va acabar el període per enviar respostes/propostes a la Comissió.
Ni en el Pacte ni a les Bases (ja ho he escrit), no es fa cap referència a les orientacions polítiques concertades entre Estats membres, ni al procés de cooperació política animat per la Comissió Europea, sobre les necessàries reformes de les polítiques educatives.
Pel què es veu, tampoc ningú a Catalunya va considerar oportú fer aportacions a la consulta oberta de la Comissió. Molts discursos, gestos, celebracions, grans preses de posició sobre el projecte de Constitució, sobre el paper d'Europa al món, sobre el paper de les regions, sobre l'Europa social, … però quan podem fer aportacions concretes per contribuir a millorar les polítiques concretes de la Unió Europea, silenci.
Sovint, moltes organitzacions i professionals catalans es queixen de que a BXL no es coneixien les innovacions i les experiències del nostre país. Molts diuen que Catalunya no és prou coneguda, que l'Estat espanyol condiciona la nostra participació a la Unió. Però sembla que quan lliurament podíem haver contribuït, en temes educatius, ens vàrem quedar a casa. Potser feien el Barça, aquells dies …
Volem jugar realment a Europa ?
Ni en el Pacte ni a les Bases (ja ho he escrit), no es fa cap referència a les orientacions polítiques concertades entre Estats membres, ni al procés de cooperació política animat per la Comissió Europea, sobre les necessàries reformes de les polítiques educatives.
Pel què es veu, tampoc ningú a Catalunya va considerar oportú fer aportacions a la consulta oberta de la Comissió. Molts discursos, gestos, celebracions, grans preses de posició sobre el projecte de Constitució, sobre el paper d'Europa al món, sobre el paper de les regions, sobre l'Europa social, … però quan podem fer aportacions concretes per contribuir a millorar les polítiques concretes de la Unió Europea, silenci.
Sovint, moltes organitzacions i professionals catalans es queixen de que a BXL no es coneixien les innovacions i les experiències del nostre país. Molts diuen que Catalunya no és prou coneguda, que l'Estat espanyol condiciona la nostra participació a la Unió. Però sembla que quan lliurament podíem haver contribuït, en temes educatius, ens vàrem quedar a casa. Potser feien el Barça, aquells dies …
Volem jugar realment a Europa ?
Per si, malgrat tot, hi ha algú interessat en la reflexió sobre l'Escola del Segle XXI, adjunto links a:
- la síntesi del experts que varen gestionar la consulta oberta,
- la síntesi dels serveis de la DG EAC (vegeu l'aclaparadora influència anglesa ...)
- la proposta final de la Comissió, en forma de Comunicació al Consell, al Parlament Europeu, al Comitè Econòmic i socials i al Comitè de les Regions, del 3.07.2008
- la síntesi del experts que varen gestionar la consulta oberta,
- la síntesi dels serveis de la DG EAC (vegeu l'aclaparadora influència anglesa ...)
- la proposta final de la Comissió, en forma de Comunicació al Consell, al Parlament Europeu, al Comitè Econòmic i socials i al Comitè de les Regions, del 3.07.2008
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada