15 de març 2014

Passejant per Alemanya, amb Martí Anglada ... des de l'Empordà


Sopar simpàtic i llarg organitzat per EUREM, una fundació impulsada per Lluís Maria de Puig i d'altres empordanesos europeístes. A Emporion ho van explicar així en el n. 69 de setembre 2012 [link]:

El Lluís Maria, malauradament, va morir el desembre de 2012, amb 67 anys ... Ens havíem conegut a principis dels '70, al local de les Edicions Catalanes de París, on ens va deixar dormir una nit, i feia poc que ens havíem trobat al restaurant de Viladesens. [Wkpedia]

A EUREM m'hi han convidat el Josep M. Lloveras i el Víctor Pou, i em vaig estrenar aquest divendres, a la presentació del llibre de Martí Anglada. Com que el llibre acabava de sortir de màquines gairebé el mateix divendres, no tenia idea de per on anava.

Pujant de nit cap a Palau Sator, fent confiança total al meu navegador, gaudint de la magnífica autovia de Palafrugell, neguitejat pels possibles radars ... pensava que potser seria un dens sopar sobre estratègies europees de la gran potència germànica.

Sorpresa, el Martí Anglada és una persona humana, senzilla, directe, entusiasta ... que encomana de seguida les ganes de mirar, de descobrir, de comparar.


D'una erudició extraordinària, els seus ulls vius encomanen ilusió i ganes. Jo estava situat estratègicament just davant seu (amb l'edat, vaig aprenent a situar-me ...)

La seva primera idea respecte dels alemanys: que són molt amables, perfeccionistes ... però no puritans. Explica, per exemple, que a Alemanya la prostitució és legal, i que han fet experiències de bústies de nens per evitar trobar nadons morts als contenidors. Per començar, no està gens malament.

Em va recordar la meva experiència personal el 1982, quan amb el Josep Mª, la Dora, el Joan i la Marisol varem fer un viatge extraordinari al Munic olímpic. Era la primera vegada que anàvem a Alemània (dèiem abans), teníem tots els clixés del nazisme feixista hitlerià, i teníem una certa de por de com ens tractarien ...

I la nostra sorpresa va ser majúscula: gent oberta, encantadora, agradable, solícita.
I perfeccionista, sí: es veia la inteligència, el rigor, les coses ben fetes i ben ordenades, arreu.




El llibre del Martí Anglada (Brau Edicions, de Figueres), és el resultat d'uns viatges per retrobar espais coneguts, amb ganes de teixir una perspectiva des de diferents angles: geogràfics (el riu Elba, sobretot !), cultural, religiós, econòmic, tecnològic, musical, polític, laboral, comercial, administratiu ... El subtítol és significatiu: viatge per les terres luteranes de la conca de l'Elba.

Absolutament recomanable !