22 d’agost 2009

Una nova enciclopèdia ?

Al Museu del Prado, entre Sorolla i Sorolla, vaig trobar, mig perdut, aquest llibre. Vaig llegir-ne la introducció i em va impressionar. Com deu haver arribat a la llibreria del Museu ? Qui li ha posat ?

Com no sóc de "lletres", com no tinc massa cultura històrica, sempre havia pensat en l'Encyclopédie com un impressionant esforç tecnològic, de recopilació de coneixements tècnics, d'eines i de materials. I a casa tinc dos o tres dels 27 volums que es varen publicar, comprats en una brocante belga.




Però m'ha sorprés l'esforç global de clarificació, de sistematització, de racionalització de coneixements que va suposar l'Encyclopédie.

I, també, com era fàcil d'imaginar, llegir les reaccions tradicionalment reaccionàries de l'Esglèsia, de l'aristocràcia, de la corona. Apassionant.

Reprodueixo aquí un comentari/presentació del llibre fet per Manuel Barrios a elcultural.es:

La Encyclopédie (1751-1772) no fue desde luego el primer compendio del saber ordenado alfabéticamente … pero ninguna alcanzó su merecida fama ni su enorme proyección, hasta el punto de constituirse en el logro más perdurable del librepensamiento. Ello se debió al feliz concurso de las mentes más brillantes del momento tanto en la redacción de las diferentes entradas cuanto en el ideario global: Diderot y D'Alembert, primeramente, y luego Rousseau, D'Holbach, Grimm, Montesquieu o Voltaire.

Así, lo que en principio iba a ser una traducción de los dos volúmenes de la enciclopedia inglesa de Chambers, que permitiría a unos jóvenes de largo ingenio y corta bolsa ir pagando el alquiler durante unos tres o cuatro años, acabó convirtiéndose, al cabo de veinticinco años, en una monumental obra de veintisiete volúmenes, con 72.000 artículos y más de 16.000 páginas.

Blom se deleita en relatarnos la intrahistoria de este éxito editorial, más atento a la anécdota y a la peripecia vital de los protagonistas que a las cuestiones teóricas de fondo o a los aspectos tratados habitualmente por una historia de las ideas …

En medio de la corrupción de los cargos y del caos administrativo, reflejos del declive del Ancien Régime, comienza a emerger otro régimen, el de las ideas y las consignas de libertad … y una nueva clase media en ascenso, que demanda formación por medio de grandes obras de síntesis en una sociedad donde la erudición crece sin cesar y donde el conocimiento técnico se hace cada vez más detallado y preciso.

El proyecto de la Enciclopedia tendrá sustento social y económico suficiente para resistir los continuos y despiadados ataques de la ortodoxia de la época. Primero será la Iglesia, de la mano de los jesuitas, quienes, irritados por la postergación de su Diccionario de Trévoux, no se cansarán de acusar de plagio e impiedad a los enciclopedistas. Luego, la Corona. Al temprano encarcelamiento de Diderot, al acoso de los censores, a la inclusión de la Enciclopedia en el índice de libros prohibidos o a la condena del Consejo Real en 1759, que obligará a trabajar en la clandestinidad durante ocho años, se sumarán las indecisiones de los editores, el abandono de d'Alembert, la drástica ruptura de Rousseau y mil dificultades más ...


He trobat altres comentaris molt interessants sobre aquest llibre. Penjo els links als que va publicar el Telegraph.co.uk, d'Anthony Daniels i Graham Robb, que va titular el seu comentari The fight for knowledge !

En aquests temps d'informació desbordant i de coneixements complexos, potser valdria la pena, des de postures "progressistes", humanistes, solidàries, … fer un esforç de recapitulació, de simplificació, de síntesi de coneixements útils, per recuperar el bon sentit de les coses, de les idees, dels homes i de la nostra vida comuna com a espècie.

Un possible títol: "El què ja sabem ... amb relativa seguretat", però n'hi han d'altres !

Aprofito per penjar links a experiències enciclopèdiques recents:
- un petit record per a la gran iniciativa cultural de l'Enciclopèdia catalana, començada el 1965 !
- la recent wikipedia, sobre la que, precisament, han sortit comentaris als diaris: al The Guardian (citat per El País el 28.08, amb el títol "La Sabiduría de las masas"), i a La Vanguardia del 27.08, (aprofitant la Conferència anual d'usuaris i editors, celebrada a Buenos Aires), sobre "La mayoría de edad de Wikipedia" y sobre els futurs controls d'edició.