28 de gener 2008

La grip italiana, diu l'Antoni Puigverd ...

... a La Vanguardia d'avui ( l'article sencer )

Cuidado con esta gripe italiana. No está tan lejos de nosotros. El sistema italiano es autista: remite obsesivamente a sí mismo y se niega una y otra vez a responder a las necesidades de la mayoría social.

También la política catalana tiende en los últimos años a tal autismo.
Que acabará generando vicios difíciles de extirpar.

- el desapego cínico, el primero.

- el segundo, el del reparto: a cada grupo político le corresponden unas prebendas,
unos caminos de intervención, unos raíles de influencia (una parte de TV3, una presidencia de Caixa...).

Poco a poco, se acostumbra la gente a intervenir en sociedad no en virtud de los méritos, la energía personal o la capacidad de iniciativa económica, sino en virtud de la pertenencia y fidelidad a unos grupos que acaban controlándolo todo. Que no dejan respirar a la sociedad. Y que acaban imponiendo la ley del pantano, en el que todo se enfanga. La sociedad se convierte en un puzzle acabado: inamovible. Y la política, perfumada de aromas sicilianos, queda atrapada en el pozo de la componenda y la desolación.

El "desapego cínico" el vaig conèixer jo, per primera vegada, a la Comissió Europea, entre els funcionaris frustrats i desencantats per les derives negatives del projecte europeu, quan el president Delors va deixar-ne la direcció ... i, aquí, davant de certs fets i comportaments, davant l'impotència i la frustració, em fa por caure en el cinisme fàcil !

El segón vici, el del repartiment d'influències i territoris, el pateixo des de la meva tornada de BXL: expatriat durant 15 anys, defensor radical de la lleialtat a principis i valors, a projectes polítics i a institucions, no hi ha manera de vendre la meva experiència, els meus mèrits europeus, la meva energia, les meves capacitats (limitades, i que s'acaben, probablement), i esdevinc, progressivament, un jubilat forçat !