13 de març 2012

fent "le point" sobre la Unió Europea


Ahir vaig ser a l'Escola Oficial d'Idiomes del Maresme, al costat de casa. Havia proposat a les seves responsables de fer alguna xerrada en francès sobre la meva experiència de treball a la Unió Europea. I ho varen trobar interessant. I jo, encantat de poder ser una mica útil.

Vaig fer una petita síntesi dels meus Records Endreçats / 2:
- explicant vivències personals i familiars a "la Belgique",
- quatre idees sobre els actors i les competències respectives de la Unió i dels Estats membres,
- algunes mostres del meu treball: documents, reunions, missions, anècdotes, ...
- per acabar fent el punt sobre la situació i perspectives.

Vaig prendre com a referència la [ nota ] publicada al CapGròs en ocasió del cinquantenari dels Tractats de Roma (1957-2007),
i vaig fer balanç dels tres reptes que hi plantejava:
- millorar el funcionament,
- promoure l'esperit europeu entre tots els ciutadans,
- integrar solidàriament la Unió en el context mundial.

Vaig dir:
- que el funcionament no havia pas millorat massa, malgrat les reformes del Tractat de Lisboa,
- que estem navegant enmig de les tempestes d'una mundialització cada cop més "concurrentielle",
- mentre veiem aparèixer els egoismes i populismes nacionals que qüestionen les polítiques de solidaritat,
- i quan necessitaríem una Unió més operativa que mai, amb una visió solidària i responsable de " l'humanité toute entière" ...

Havia preparat la presentació feia uns dies, però el cap de setmana els diaris confirmaven les meves impressions:
- El País de los Negocios hi dedicava la portada del diumenge 11, l'editorial, i un llarg article de Claudi Pérez
- i Nicolas Sarkozy feia un míting enorme, amb desenes de milers de simpatitzants, amenaçant de sortir de Schengen i d'adoptar mesures proteccionistes. Una clara resposta a les propostes de Marine LePen, per buscar vots populistes de gent esporuguida ... i molt ben acollida per Le Figaro ...


















Mesquines politiqueries ...