10 de desembre 2009

Enginyeria democràtica pel TC

Pot ser que no us ho creièu, però fa uns dies que tenia previst escriure una nota sobre el mecanisme de presa de decisions del Tribunal Constitucional. Una nota intuïtiva, no sóc expert en el tema.

El sentit comú, em feia imaginar que la decisió del TC sobre el nostre Estatut (i sobre d'altres qüestions) calia que tingués ¾ dels vots, i no només la majoria simple. No em semblava bé que decisions tan importants com les que pren el TC passessin pels pèls, justet, justet. O bé hi han arguments sòlids, àmpliament compartits, o no pot haver-hi decisió acceptable.

Ignacio Sánchez-Cuenca, a El País d'avui, se m'ha adelantat. Ha fet un article en que ho explica molt millor que jo, amb arguments tècnics, polítics, i, sobretot, amb molt de sentit comú. Si el TC pren decisions en les que pesa sobretot la "ideologia" dels magistrats, i no l'anàlisi jurídico-tècnic, si el TC reprodueix, de fet, la divisió ideològica dels partits que nomenen els magistrats, aleshores el TC no serveix per rés.

Val la pena llegir l'article sencer. Jo penjo aquí els paràgrafs que em semblen més representatius de l'argumentació de Ignacio Sánchez-Cuenca.

(cliqueu-hi a sobre per agrandir-lo !)

Té l'interès afegit que és professor de sociologia ... a la Complutense, a Madrid !

De fet, aquesta argumentació podria servir per reclamar un tracte digne per Catalunya:
sólo mayoría simple ? ... así no, gracias !