02 de juny 2019

Màquines de tren a Quart i St Feliu de Guíxols

Segueixo acumulant arguments per recuperar la dignitat "trenera" de Mataró.
Aquest dissabte primer de juny vàrem anar a Quart i a Sant Feliu de Guíxols, per veure "monuments" o actuacions relacionades amb el carrilet que va unir Girona i Guíxols, entre 1892 i 1969.

Primer, a Quart. Al costat de l'antiga estació del carrilet, i ara part de la via verda, hi ha una digna i senzilla reproducció a escala 1/2, sembla, simple, no funcional, però que mostra ben bé com era la màquina. És el resultat del treball de Ramon Moliné, ex-fogoner de Renfe i ferrer de Quart, el 1982, fa 37 anys.


































Baixant cap a Guíxols, des de la carretera es veu una silueta plana del carrilet, que permet imaginar com es veia al seu pas enmig dels camps.

















A Guíxols, comencem pel Parc del Carrilet, davant l'antiga Estació. El Grup immobiliari Tarradellas, el 2004, va finançar, construir i donar la reforma de la plaça, incloent-hi una "escultura" que permet recordar les grans formes de la màquina del carrilet, i serveix per jugar-hi els nens a la sortida de l'Escola.


























Després, anem a l'antic tinglado , que servia per descarregar mercaderies del tren als vaixells, i viceversa. Ara és un simpàtic museu/restaurant que guarda a l'interior la màquina de tren i un antic vagó de passatgers. En realitat és doncs un negoci rendible que valoritza patrimoni, que fa pedagogia de la història del carrilet, amb fotos enormes penjades del sostre. Potser massa, posat's a criticar.



















El projecte és el resultat d'una acció conjunta entre el Museu de Sant Feliu de Guíxols i l’Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines (ASEFEGI).

Tota una lliçó !

Cap comentari: