18 d’abril 2013

Enginyeria: el meu "Estudi de Fi de Carrera" de l'any 1973 !


Vaig trobar-me dilluns amb el Joan Tudela, bon amic i company d'aventures els anys de la UGT, a finals dels '70.
Té una iniciativa interessant de coaching redaccional (transFormació), i em fa propostes temptadores per escriure ...

Parlant del meu llibre del 1976, em diu que se l'ha llegit tot i que el troba molt ben escrit, molt interessant ! Parlant-ne, recordo la gènesi: el meu projecte final de carrera. El Josep Mª Brunet el va veure i em va animar a aprofitar l'esforç i publicar un llibre sobre organització i condicions de treball, orientat a sindicalistes i a professors de tecnologia i formació professional.
Ho vaig fer i el llibre va sortir (uns 2.000 exemplars), el 1976.

Per seguir endreçant records, me'l torno a mirar i em fa gràcia rellegir la motivació de l'estudi/projecte, la justificació i la bibliografia utilitzada.

De fet, no sé si hi han hagut, a l'Escola, altres "proyectos" d'aquest estil: tecnològic (estudi de tecnologies) i sociològic (estudi de comportaments).
A mi em va servir per aprendre tot el què no m'havien explicat en els 5 anys de pas per l'Escola ...

Deia el 1972/1973 que "al finalizar sus estudios, el autor sintió la necesidad de analizar más profundamente la problemática de las Técnicas y Métodos de Organización del Trabajo. En cierto modo como reacción a la enseñanza basada en asignaturas, tendentes a dar una información, unos conocimientos, pero sin tocar lo suficiente las causas y factores que han conducido precisamente a estas Técnicas concretas."

I seguia dient que pensava que "es necesario ampliar la panorámica, para analizar correctamente la evolución general de estas técnicas, y poder, entonces, deducir unas leyes o relaciones más o menos definidas que expliquen la realidad que se está viviendo en las empresas de nuestro país, por ejemplo."

En la justificació, constatava que "la mayoria de trabajos que se presentan como proyectos de fin de carrera consisten en la aplicación de una serie de técnicas estudiadas a unos problemas concretos. En este caso, el enfoque es distinto ... el objeto lo constituyen las mismas técnicas ..." perquè, deia "debe ser preocupación fundamental de la Escuela, y sobre todo en esta época, el formar ingenieros con capacidad de análisis y de previsión de situaciones futuras. Capacidad para relacionar disciplinas diversas, para descubrir interrelaciones y poder modelar, en sentido de análisis de sistemas, el funcionamiento de un proceso productivo ... "








Per llegir els documents
és millor clicar
el botó dret i fer
obrir l'enllaç ...




Ja he comentat en altres notes en aquest blog, totes de 2008, el contingut dels estudis d'enginyeria:
  • sobre l'ensenyament de l'enginy [nota], l'esperit d'invenció i la innovació,
  • sobre el déficit d'enginyers i els continguts dels estudis [nota],
  • sobre la participació dels enginyers a les administracions públiques [nota],
  • i encara més sobre els enginyers [nota], amb l'anècdota dels ponts del Tàmesi (Thames), els comentaris del Nueno, els meus sentiments d'estafa ...