07 d’agost 2014

Notes de la guerra del meu pare


El juny, en una nota sobre el nou rei i el republicanisme, vaig fer referència a uns escrits del meu pare sobre la seva experiència a la guerra integrant la quinta del biberó.

Notes escrites probablement a Madrid, fent els 3 anys de mili després dels 10 mesos de guerra, des del front de Balaguer, la batalla de l'Ebre i la trista retirada per passar a França i tornar, pel coll d'Ares i Prats de Molló.

En Jaume, el meu cosí, m'ha facilitat el pas del dens escrit mecanografiat sense paràgrafs a un format digital treballable. Així, he pogut airejar una mica els 17 densos folis afegint-hi salts de paràgraf, uns subtítols per facilitar-ne la lectura, i, sobretot, unes imatges i documents de l'època per contextualitzar-lo. El resultat em sembla encara més esfereïdor i confirma que, realment, soc aquí de casualitat: el pare va esquivar per atzar milers de bales i bombes enemigues, extenuacions, malalties, comandaments histèrics, comissaris polítics, guàrdies senegalesos ... etc.


Si us fa gràcia llegir-les, us les podeu descarregar en format pdf [ aquí ] amb la portada dissenyada per la Maria.