30 de gener 2013

Estudi a casa, treballs a l'escola !

Una iniciativa molt interessant, llegida al Nouvel Obs del 17.02.13

Els alumnes reben la lliçó a casa via web, l'estudien (docs, pdfs, clips ...), i l'endemà la comenten i fan exercicis pràctics amb el profe a classe !

M'ha fet recordar una vella idea-proposta meva de quan treballava a la Comissió, a BXL.
En síntesi: cal aprofitar el temps de presència compartida per compartir, per discutir, per reflexionar plegats.
Curiosament, el què és habitual és que es dediqui el temps de les sessions conjuntes (classes, reunions, assemblees, ...), a transmetre, a pasar, informació. El comunicador parla i els altres escolten, reben. Al final, algunes preguntes, i cap a casa, a païr. Sembla molt més efectiu i eficient assegurar la transmissió/comunicació abans, i reunir-se, després, per comentar, analitzar, consensuar.

A BXL, si considerem els costos en temps, transport i estada dels participants, era (és!) absurd dedicar temps presencial compartit a passar informació. Tots els documents s'haurien d'enviar prèviament, els participants haurien d'arribar a les reunions (classes) havent-los llegit, i començar la trobada dient: comentaris ?

Personalment, m'agrada més "rebre" informació a casa, llegir-la al meu ritme, poder anar enrera si cal, anotar i subratllar coses, comparar amb altres notes o documents, o, senzillament, anar a un altre tema si no m'interessa ...
Després, m'encanta anar a reunions o dinars amb les qüestions obertes anotades en un paper, o a la ment, o notificades també prèviament als altres companys.

Ara, reflexionar productivamentmés és més necessari que mai !
La iniciativa francesa segueix (com no ...) una experiència americana consolidada i estudiada: les "flipped classroom" de la Khan Academy. Caldrà anar-hi a veure-ho.

I lligar la reflexió amb el moviment molt consolidat dels MOOC, els Massive Open Online Courses !
Recordo ara que, el 1997, quan era cap d'unitat a la Comissió, tenia al meu equip a la Cheryl Cooper com a responsable de la promoció de la Open&Distance Learning, l'apprentissage ouvert et à distance ...

1 comentari:

jaume molsosa ha dit...

Ja havia sentit parlar del mètode, però ara feia temps que no en sentia res. El considero tremendament positiu i, sobretot, lògic pel procés que segueix: llegir, informar-se i preguntar. Formidable!