15 de novembre 2010

Altre cop a Navarra

Cap de setmana simpàtic, altre cop, a Navarra (Pamplona, Estella, ...), acompanyant a la Montse en les seves missions predicadores per millorar l'educació dels infants.

Aquest cop, les xerrades, al Instituto Navarro de Administración Pública !
Jo, de xofer, xupant d'hotel gratis i de bones i acollidores amistats !

És un país encantador, ric en recursos, ple d'edificis històrics heretats d'una església molt potent, que em fa pensar molt: sembla evident que els bisbes, capellans i monjos vivien de conya, sense treballar, i en llocs idílics: edificis sòlids i ben pensats, claustres acollidors, ... tot ben pensat per impressionar i consolidar la seva influència i domini sobre els pobres i angoixats habitants.

Mireu el què vaig trobar a l'entrada d'una església a Estella:






- un noi agafant el pit d'una noia,
- un bufó ho escampa amb campana i micro,
- un capellà que s'ho mira perplex,
- ... i el poble que riu o se'n escandalitza (el pas dels anys ha desdibuixat les expressions, i és difícil de precisar).

En un altre monestir, al claustre, els capitells són plens d'angelets nusos ben alimentats: potser la pederàstia ve de molt lluny ...












Em dona la impressió de que a Catalunya no tenim tanta riquesa "monumental" d'aquells segles: demanaré a algun amic que m'expliqui aquesta història relativa, comparada, amb l'esquema forces productives/relacions de producció/superestructures ...

Curiosament, al mig dels camps plantats entre Mendigorría i Artajona, va aparèixer un dels "meus" molins, fabricat pels Tarragó a Montblanc. Enmig dels boscos de gegants tripalats, la seva senzillesa digna i solitària, eficaç, eficient, testimoniava tecnologia amb rostre humà, a l'abast de tothom !