07 de novembre 2010

Museus tècnics ...


Ahir vaig anar de xofer de la Montse a Picamoixons, sortint de Valls. I vaig aprofitar per visitar el Museu de Carros. Sorpresa: un petit museu que respira sensibilitat, vida, ilusió, passió, professionalitat ... És el resultat del treball de més 15 anys de "jubilat" del Rogeli Montalà.

Viatjant arreu, recuperant, restaurant, escenificant ... carros i eines del camp.

Em va impressionar un carro de morts, com els que jo acompanyava de petit, quan feia d'escolà (!), obrint la comitiva amb una creu. O la tartana semblant a la que m'havien deixat "conduir", també de petit, tornant de les Cinc Cènies ...

Però al museu hi ha moltes més coses: eines i, sobretot, màquines agrícoles molt interessants, salvades pel senyor Montalà de ser trinxades o cremades !




Val la pena fer-hi una visita ! Jo hi tornaré, em vaig oblidar d'emportar-me el llibre que ha publicat sobre el treball de la terra a Catalunya, a base de records i amb moltes fotos . . .

No sembla que estigui a la xarxa de museus tècnics de Catalunya,
l'anomenat "sistema territorial",
però valdria la pena que s'hi integrés !









Preparant aquesta nota he recordat un altre museu semblant a l'Escala, sobre motos: la colecció de Vicenç Folgado, que malauradament va morir ara fa dos anys (2008). Resultat d'una personalitat semblant a la del Rogeli Montalà: sensibilitat, passió, dedicació, professionalitat. Miraré de saber què ha passat amb el museu: ja no apareix a la web ...