16 de febrer 2010

l'enginyer Comín, una referència

Després de l'ensurt de diumenge sobre la nostra predisposició a fer "saltar" les coses, he aprofitat per recuperar vells records dels meus inicis. Un de molt important: un article de l'Alfonso Carlos Comín, a la revista El Ciervo, l'octubre de 1962 !.

Jo vaig començar la carrera el 1966, amb ganes genèriques de servir els treballadors, de posar la tècnica al servei de la societat. Però com fer-ho ? En Xavier Manté em va ajudar una mica. I l'article del Comín va ser providencial per mirar de no posar-me al servei del capital, de no colaborar en l'explotació de la classe obrera ! En aquells anys, les qüestions eren així de contundents. Calia definir-se per no caure en "el falso angelismo de los que no toman partido".




L'article em va ser molt útil, i, de fet, vaig seguir un procés molt semblant al que ell intuïa " ... mientras aparecen otros caminos ":







Des dels primers anys '70 vaig començar a fer assessorament sindical clandestí, a donar classes a l'Escola Miquel Biada sobre organització del treball, després vaig escriure el meu llibre sobre l'empresa capitalista (1975), vaig participar en una experiència autogestionària en una empresa (la Roselson !), amb 700 treballadors (l'empresari havia fugit espantat per les lluites sindicals), ... i vaig coincidir amb ell, amb el Comín i amb el Josep Mª Vegara, l'Eduardo Martín, l'Arturo Moreno, el Jesús Salvador (que havien escrit l'extraordinària Guía Jurídica para Trabajadores), a l'Escola de FP del Clot, regida per jesuïtes ... fins que, a primers del 1976, vaig entrar al procés de reconstrucció de la UGT a Catalunya, com a tècnic responsable dels serveis d'assessorament !

Malauradament el Comín va morir molt jove (wikipedia), però té una fundació dedicada a promoure les seves idees.

Les qüestions sobre tècnica, tecnologia i societat, segueixen obertes, però menys cruament plantejades, sembla. Però, aviat, caldrà posar-les sobre la taula amb la contundència de l'Alfonso Carlos !