14 de juny 2011

Escampa la indignació ?

Penjo un petit resum d'articles d'aquests darrers dies sobre les acampades dels indignats,
sobretot els que denuncien el bloqueig i la obsolescència dels mecanismes democràtics actuals:

- Juan José López Burniol (La Vanguardia del dissabte 11 de juny):

(cliqueu-hi a sobre per agrandir ...)



- Antoni Puigverd (LaV del dilluns 13 de juny), que considera útil el moviment dels indignats (encara que sobrevalorat pels mitjans), perquè "la nostra democràcia està cada cop més rovellada: uns pocs cabdills de cada partit controlen tot el sistema mitjançant el mètode groller de les llistes tancades ... els diputats són titelles en mans dels capitostos que fan i desfan les llistes ..." i considera "ingenu esperar que el sistema es regeneri per dins: els que frueixen del poder no acostumen a fer-se l'harakiri ..."

- l'Antoni Puigverd ja havia denunciat fa 4 anys els disfuncionaments colectius: parlava del "feudalisme democràtic" i dels molts taps que impedien dinàmiques més obertes i participades en les nostres organitzacions i institucions colectives: mireu la [ nota ] del 24.09.2007 !

- Josep Ramoneda (El País de diumenge 12 de juny), parla del final de la democràcia postfranquista i de la necessitat d'una nova etapa democràtica de millor qualitat i amb menys llast. Però constata la sensació de que "la democracia está enquistada, en manos de una casta convertida en grupo de intereses, incapaz de renovarse en las personas y de regenerarse en los comportamientos ..." i alerta del perill de que "la indiferencia ante la corrupción no haga más que agudizar esta impresión de una esfera política gastada, cargada de complicidades con el dinero y con los medios." Conclou considerant que la "naturaleza de los dos candidatos a presidente (que expresa el miedo cerval a los cambios por parte de los partidos políticos), invita a pensar que la transición será larga y que la democracia seguirá languideciendo y alimentando la indiferencia ..."

- Luís García Montero (Público de diumenge 12 de juny), es pregunta ¿Cuánto tiempo durará el respeto?, dient que "como la política no se tome muy en serio las exigencias de los jóvenes, y pretenda seguir capturando votos con los mismos comportamientos de antes, es posible que los vientos cambien y se produzca una verdadera fractura social. Lo que hoy es una afortunada demanda de dignificación de la política y la democracia, puede convertirse mañana en un populismo antipolítico y antidemocrático de muy peligrosas consecuencias. Esperemos que no...", diu, però confessa que té "más fe en la sensatez de los jóvenes que en la capacidad de autocrítica de los partidos ..."

- Manuel Vicent (El País de diumenge 12 de juny) aconsella Saber parar, perquè "la cólera tiene un recorrido muy corto" i aquesta protesta jovenil (?) corre el perill de "diluirse en un sentimiento de rebeldía difusa que algunos elementos turbios se empeñan en degradar, en subvertir o en asimilar al sistema." Per això imagina, per donar exemple de moral pública, "constituir congresos paralelos, formados por retenes de 50 jóvenes bien preparados, elegidos en asamblea, y sentados en círculo ocuparan pacíficamente la plaza de las Cortes en Madrid y los espacios abiertos frente a otras sedes autonómicas para proponer y votar soluciones concretas a los problemas reales que les atañen ..." ...

- finalment, Joan Subirats (El País de diumenge 12 de juny), insisteix en què estem en un canvi d'època, i que ens hem de preparar a afrontar nous problemes i vells conflictes amb nous formats: "No valen las fórmulas de antes. Disponer de menos recursos implica fijar mejor las prioridades ... y estas decisiones no pueden tomarse solo desde la legitimidad electoral y técnica. Transparentar datos e información (open data), abrir espacios sin querer controlarlos, generar alianzas. Combatir la incertidumbre con diagnósticos compartidos, asumiendo el explorar colectivamente respuestas ... Hemos de saber construir comunidades capaces de afrontar colectivamente lo que nos ha caído encima ..."