14 de febrer 2008

Es pot ensenyar l'enginy ?

Darrerament, en la Comissió d'Enginyers a les Administracions públiques, per reforçar les funcions dels nostres col·legues, s'insisteix en difondre el perfil dels enginyers com a professionals rigorosos i metòdics, que compten, que vetllen per la coherència tècnica, que vigilen la correcta aplicació de les normes, que tenen les idees ben estructurades i organitzades, que no fan volar coloms, que toquen de peus a terra, pragmàtics, ...

Calen aquestes virtuts, lògicament ! Les màquines, els processos, les indústries, els trens i avions han de funcionar eficaçment i de manera eficient.

Però, en els temps que corren,
- quins professionals imaginen noves solucions tècniques a nous problemes ?
- quins professionals pensen les possibles noves aplicacions dels nous coneixements científics ?
- quins professionals desenvolupen les noves tecnologies ? ...

Aprofitant la nova edició del diccionari de la llengua catalana, publicat a la web per l'IEC, he trobat aquestes entrades:


(cliqueu-hi a sobre per veure'l gran !)



Mirant una mica el Pla d'Estudis pels enginyers de la UPC, veig que, gairebé amb el mateix esquema que fa 40 anys, s'ensenyen moltes tècniques bàsiques, sobretot molta ciència (matemàtica, càlcul, química, ...), però no hi he sabut veure cap assignatura específica que expliqui la història de l'evolució tecnològica i els factors que la permeten, que la susciten o que la condicionen, ... ni tampoc sembla haver-hi cap assignatura que ensenyi metodologies per a innovar, per desenvolupar noves tecnologies.

On es promou l'enginy ? l'esperit d'invenció, ... la innovació ?

Fent broma, explico molts cops que jo (enginyer d'organització), encara no m'he trobat mai un polinomi en l'exercici de la meva professió. I a la carrera vaig passar a la primera el primer curs, fent extraordinàries integrals triples amb límits variables ...

Comentaris ? Reaccions ? Parlem-ne !